ارزیابی وضعیت پیاده مداری محله های شهر بوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، ایران

چکیده

انقلاب صنعتی و سلطه روزافزون اتومبیل‌ها بر شهرها موجب کمرنگ شدن بحث پیاده‌مداری و حضور عابرین پیاده در شهرها گردید. از سوی دیگر، جمعیت رو به رشد شهرها و همچنین سهم روزافزون معابر سواره در ساختار شهر، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرها پدیدار ساخته است. در شهرسازی معاصر ایران، نیازها و حقوق طبیعی انسان پیاده، کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری بوده و معابر پیاده نه به عنوان بخشی مستقل از فضای شهری، بلکه به عنوان تابعی از حرکت سواره به حساب آمده و همین امر سبب ایجاد مشکلات عدیده ترافیکی، زیست‌محیطی، اجتماعی و ... در شهرها شده است. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت پیاده‌مداری در محله‌های بافت جدید و تاریخی شهر بوشهر است. از این رو محله‌های کوتی، دهدشتی، شنبدی و بهبهانی از بافت تاریخی و محله‌های سنگی، عاشوری، باغ زهرا و بیسیم از بافت جدید انتخاب شده است. برای ارزیابی وضعیت پیاده‌مداری در این محله‌ها تعداد 160 پرسشنامه میان ساکنین توزیع گردید و داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که بین محله‌های بافت تاریخی و جدید از لحاظ پیاده‌مداری تفاوت معناداری وجود ندارد و تنها در شاخص فضای سبز در مسیر پیاده‌رو، تفاوت وجود دارد. در نهایت نیز بر اساس عوامل استخراج شده 6 گانه تحلیل عاملی اکتشافی، به ارائه راهبردها و سیاست‌های طراحی شهری به منظور ارتقاء پیاده‌مداری در محله‌های شهر بوشهر پرداخته شده است.

تازه های تحقیق

  • میان محله­ های بافت تاریخی و جدید شهر بوشهر از نظر پیاده­ مداری تفاوت آن‌چنانی وجود ندارد.
  • تنها تفاوت موجود بین این محله ­ها، از نظر شاخص فضای سبز است.
  • عوامل دسترسی، زیست‌محیطی، پایداری حمل­ و ­نقل، ایمنی و امنیت، کارایی و سرزندگی در پیاده ­مداری محلات تأثیرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of the Walkability of Bushehr Neighborhoods

نویسندگان [English]

  • Niloofar Panahi 1
  • Zahra Khatami 2
1 Assistant professor of urban planning, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
2 Urban Planning Department, Shiraz, Iran
چکیده [English]

The Industrial Revolution and the increasing dominance of automobiles over cities have led to the decline of the presence of pedestrians in cities. On the other hand, the growing population of cities and the increasing share of roadways in the city structure have created numerous problems for cities. In contemporary Iranian urbanization, the needs and natural rights of pedestrians have received less attention from urban planners and designers, and pedestrian walkways are not considered as an independent part of urban space but rather as a function of pedestrian movement, which has caused numerous traffic, environmental, social, etc. problems in cities. This study evaluates the walkability in Bushehr's modern and historical neighborhoods. Therefore, the neighborhoods of Kuti, Dehdashti, Shanbedi, and Behbahani from the historic neighborhoods and Sangi, Ashouri, Bagh Zahra, and Bisim from the modern neighborhoods have been selected. To assess the walkability status in these neighborhoods, 160 questionnaires were distributed among the residents, and the data from the questionnaires were analyzed using an independent t-test and exploratory factor analysis. The t-test results show no significant difference between the historic and modern neighborhoods regarding walkability, and there is only a difference in the green space index on the sidewalk. Finally, based on the extracted factors of the six exploratory factor analysis, urban design strategies and policies have been presented to promote walkability in the neighborhoods of Bushehr.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Walkability
  • Neighborhood
  • Historic Fabric
  • Modern Fabric
  • Bushehr
  1. پاکزاد، جهانشاه. (1385). راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری.
  2. تاجیک، آرزو.، و پرتوی، پروین. (1393). مدل مفهومی و چارچوب تحلیلی پیاده‌مداری با تأکید بر رویکرد نوشهرسازی، فصلنامۀ علمی‌پژوهشی مطالعات شهری، تهران.
  3. حقی، محمدرضا.، ایزدی، محمد سعید.، و مولوی، ابراهیم. (1394). ارزیابی و مقایسه دو سیاست پیاده‌راه‌سازی و پیاده‌مداری در مراکز شهری، فصلنامۀ علمی‌پژوهشی مطالعات شهری، دوره 4، شماره، 13، همدان.
  4. زبردست، اسفندیار. (1396). کاربرد روش تحلیل عاملی اکتشافی در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای. نشریۀ هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 22(2)، 18-5.
  5. شهر و برنامه، مهندسین مشاور شهرساز و معمار. ( 1392). طرح تفصیلی بوشهر، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان مسکن و شهرسازی استان بوشهر.
  6. منصوری‌فر، کریم. ( 1384). روش‌های آماری، انتشارات دانشگاه تهران، صفحات 129-131.
  7. Angel, A., Cohen, A., Nelson, T., Plaut, P., 2024. Evaluating the relationship between walking and street characteristics based on big data and machine learning analysis. Cities 151, 105111. https://doi.org/10.1016/j.cities.2024.105111
  8. Annunziata, A., Garau, C., 2020. A Literature Review on Walkability and its Theoretical Framework. Emerging Perspectives for Research Developments, in: Gervasi, O., Murgante, B., Misra, S., Garau, C., Blečić, I., Taniar, D., Apduhan, B.O., Rocha, A.M.A.C., Tarantino, E., Torre, C.M., Karaca, Y. (Eds.), Computational Science and Its Applications – ICCSA 2020, Lecture Notes in Computer Science. Springer International Publishing, Cham, pp. 422–437. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58820-5_32
  9. Bencekri, M., Lee, D., Ku, D., Lee, S., 2024. A planning support system for boosting walkability. Proceedings of the Institution of Civil Engineers - Municipal Engineer 1–14. https://doi.org/10.1680/jmuen.23.00040
  10. Cardoso, M., Milias, V., Harteveld, M., 2024. Developing a city-specific walkability index through a participatory approach. AGILE GIScience Ser. 5, 1–12. https://doi.org/10.5194/agile-giss-5-2-2024
  11. Carvalho, G.L.L., Silva, E.M.D., Silveira, J.A.R.D., Canova, C.R., Negrão, A.G., 2023. A journey through pedestrian mobility and the sustainable city: discussing walkability. RNGC 11. https://doi.org/10.17271/23188472118420234674
  12. Choobchian, P., Mohammadi, A., Zou, B., Hair, J.F., Valinejad, M., Shin, J., Sriraj, P.S., 2024. Calibrating walkability indicators for commute walk trips: A structural equation modeling approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice 179, 103896. https://doi.org/10.1016/j.tra.2023.103896
  13. Dewi, L., Situmorang, R., Adriana, M.C., 2023. The walkability concept based on pedestrian perceptions in Bandung City Square, Indonesia. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 1263, 012029. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1263/1/012029
  14. Dovey, K., Pafka, E., 2020. What is walkability? The urban DMA. Urban Studies 57, 93–108. https://doi.org/10.1177/0042098018819727
  15. Elzeni, M.M., ELMokadem, A.A., Badawy, N.M., 2022. Impact of urban morphology on pedestrians: A review of urban approaches. Cities 129, 103840. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103840
  16. Eugeni, F., Sacco, S., Di Ludovico, D., D’Ovidio, G., 2024. Walkability and Rebalancing of Centralities in a City Under Reconstruction, in: Tira, M., Tiboni, M., Pezzagno, M., Maternini, G. (Eds.), New Challenges for Sustainable Urban Mobility: Volume I. Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 183–193. https://doi.org/10.1007/978-3-031-62248-9_16
  17. Hatem, Y., 2024. Walkable communities and pedestrian safety-1. Delta University Scientific Journal 7, 0–0. https://doi.org/10.21608/dusj.2024.250456.1040
  18. Huang, X., Zeng, L., Liang, H., Li, D., Yang, X., Zhang, B., 2024. Comprehensive walkability assessment of urban pedestrian environments using big data and deep learning techniques. Sci Rep 14, 26993. https://doi.org/10.1038/s41598-024-78041-x
  19. Hynes, M., Seoighthe, E., 2018. Heading in the Right Direction? Investigating Walkability in Galway City, Ireland. Urban Science 2, 31. https://doi.org/10.3390/urbansci2020031
  20. Opuni, F.F., Asiamah, N., Danquah, E., Ricky-Okine, C.K., Ocloo, E.C., Quansah, F., 2022. The associations between pro-environment behaviours, sustainability knowingness, and neighbourhood walkability among residents of Accra Metro in Ghana: A cross-sectional analysis. Journal of Transport & Health 25, 101375. https://doi.org/10.1016/j.jth.2022.101375
  21. Roscoe, C., Hu, C.R., Villeneuve, P.J., 2023. Invited Perspective: Studying Walkability and Cancer Incidence—A Step in the Right Direction. Environ Health Perspect 131, 101301. https://doi.org/10.1289/EHP13695
  22. Rostom, I.M., Kamel, S.M., Khodeir, L.M., 2024. Examining the Impact of the Built Environment on Walkability and Physical Activity Among the Disadvantaged Population, in: Battisti, A., Piselli, C., Strauss, E.J., Dobjani, E., Kristo, S. (Eds.), Greening Our Cities: Sustainable Urbanism for a Greener Future, Advances in Science, Technology & Innovation. Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 265–270. https://doi.org/10.1007/978-3-031-49495-6_19
  23. Valverde-Caballero, L.S., Mendoza-Salazar, L.M., Butron-Revilla, C.L., Suarez-Lopez, E., Aguilar-Ruiz, J.S., 2024. Walkability index for world heritage cities in developing countries. Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science 23998083241250265. https://doi.org/10.1177/23998083241250265
  24. Yazid, H., Hasibuan, H.S., Koestoer, R.H., 2023. Walkability Concept Toward Sustainable City: Comparative Insights of Brisbane and Bogor Urban Areas. indones. j. env. man. sus. 7, 20–26. https://doi.org/10.26554/ijems.2023.7.1.20-26
  • تاریخ دریافت: 15 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 30 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 30 دی 1403